2024-07-05 1:30 am

هر تراکنش بیت کوین به اندازه یک استخر، آب مصرف می‌کند؟!

هر تراکنش بیت کوین به اندازه یک استخر، آب مصرف می‌کند؟!

هر تراکنش بیت کوین به اندازه یک استخر، آب مصرف می‌کند؟!

الکس دِ وِریس، منتقد سرشناس بیت کوین (BTC)می‌گوید که هر تراکنش بیت کوین در شبکه به اندازه یک استخر پر، حدود 16000 لیتر آب مصرف می‌کند. این ادعا، نگرانی‌ها و واکنش‌های مختلفی را در مورد تأثیر زیست‌محیطی استخراج بیت کوین برانگیخته است.  

در مطالعه‌ای که در تاریخ ۲۹ نوامبر منتشر شد، دِ وِریس اظهار داشت که بیت کوین علاوه بر مصرف انرژی بالایی که از قبل دارد، مصرف آب رو به افزایشی نیز در فرآیند استخراجش دارد. این ادعا، با واکنش‌هایی از سوی فعالان بازار ارزهای دیجیتال از جمله مخالفت‌های مفسران طرفدار بیت کوین و حمایت برخی از تحلیلگران، مواجه شده است.

با توجه به نگرانی‌های بین‌المللی رو به رشد در مورد دسترسی به آب آشامیدنی، درک ردپای آب  در استخراج بیت کوین و تأثیر بالقوه آن ضروری است. سیدیک و همکاران در این مطالعه تخمین می‌زنند که استخراج بیت کوین در سال 2021 مسئول مصرف 1572.3 گیگالیتر (GL) آب بوده است. این مقدار آب، معادل مصرف سالانه 2.4 میلیون نفر است.

استخراج بیت کوین، مصرف آب بالایی دارد و این مصرف در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف آب استخراج بیت کوین در سال 2021، نسبت به سال 2020، 166 درصد افزایش یافته است.

ماینرهای بیت کوین در معرض فشارهای زیست‌محیطی و نظارتی قرار دارند

سال 2021، سالی پررونق برای بازار ارزهای دیجیتال (اساساً یک بازار گاوی)بود و قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود رسید. این امر، باعث افزایش فعالیت استخراج بیت کوین و در نتیجه، افزایش مصرف آب شد. مصرف آب استخراج بیت کوین در سال 2021، نسبت به سال 2020، بیش از دو برابر شد. یعنی مصرف آب در حالی در سال 2021 به 1573.7 گیگالیتر رسید که در سال قبل تنها 591.2 گیگالیتر بود. استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده پرمصرف و منابع آبی غیرمستقیم، باعث مصرف آب بالای این حجم سنگین در استخراج بیت کوین شده است. با استفاده از روش‌های جدید خنک‌کاری، استفاده از منابع آبی که نیازی به آب شیرین ندارند و تغییر نرم‌افزار شبکه، می‌توان این روند را معکوس کرد. این گزارش در زمانی منتشر می‌شود که ماینرهای بیت کوین به دلیل مصرف انرژی بالای خود در مقایسه با چندین کشور، از سوی مقامات نظارتی با مخالفت‌هایی مواجه هستند. مقامات و فعالان محیط زیست همچنان با اعمال ممنوعیت‌های قاطع، قطع برق و وضع مالیات سعی در کاهش مصرف انرژی و ردپای کربنی استخراج بیت کوین دارند و فشار بر ماینرها را افزایش می‌دهند. استخراج بیت کوین، مصرف انرژی بالایی دارد و این امر، باعث نگرانی‌هایی در مورد تأثیر زیست‌محیطی آن شده است. برخی از کشورها، برای کاهش مصرف انرژی استخراج بیت کوین، اقداماتی انجام داده‌اند. در سال 2021، چین با استناد به نگرانی‌های زیست‌محیطی، فعالیت‌های استخراج دارایی‌های دیجیتال را ممنوع و زمینه را برای اعمال تحریم‌های دولتی دیگر فراهم کرد. امسال، قزاقستان عرضه برق به ماینرهای بیت کوین را کاهش داده است و کاخ سفید تلاش کرده است تا مالیات 30 درصدی بر استخراج ارزهای دیجیتال وضع کند.

تحلیلگران با وضع مقررات بیشتر اختلاف نظر دارند

برخی از تحلیلگران گفته‌اند که این مطالعه ممکن است تأثیر منفی بر صنعت استخراج ارزهای دیجیتال داشته باشد، زیرا باعث اعمال مقررات استخراج سخت‌گیرانه‌تری خواهد شد. با این حال، برخی دیگر آن را رد کرده‌اند و مقایسه را ناعادلانه خوانده‌اند و افزودند که الکس دِ وِریس همیشه منتقد بیت کوین بوده است.

پلتفرم تحقیقاتی او قبلاً تراکنش‌های بیت کوین را با «808،554 تراکنش ویزا یا 60،802 ساعت تماشای یوتیوب» مقایسه کرده بود. این معیار توسط مرکز تامین مالی جایگزین دانشگاه کمبریج کم‌اهمیت تلقی شده است، زیرا آنها خاطرنشان کردند که ظرفیت تراکنش‌ها جدا از مصرف برق شبکه است؛ یعنی مصرف برق استخراج بیت کوین، بر ظرفیت تراکنش‌های شبکه تأثیری ندارد و افزودن تجهیزات استخراج بیشتر و در نتیجه افزایش مصرف برق، تأثیری بر تعداد پردازش تراکنش‌های بیشتر نخواهد داشت و در نتیجه باعث پردازش تراکنش‌های بیشتر نمی‌شود.

همچنین دانیل باتن، تحلیلگر و سرمایه گذار بازار صنعت ارزهای دیجیتال هم افزود که دِ وِریس به خاطر اظهارات نادرست گسترده در مورد بیت کوین شناخته شده است؛ زیرا او کارمند بانک مرکزی هلند و منتقد سرسخت بیت کوین است.

با کرپیتو پارسه میتوانید همیشه در جریان آخرین اخبار و رویدادهای ارزهای دیجیتال صنعت کریپتو قرار بگیرید.
5/5
مطالب مرتبط

There are no comments yet