2024-07-02 10:44 pm

بررسی جلسات FOMC

بررسی جلسات FOMC

بررسی جلسات FOMC ،بررسی جلسات FOMC ، بررسی جلسات FOMC

در هفته‌ای که گذشت، برگزاری جلسات فراوان توسط بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان و اهمیت آن‌ها، احساس هیجان فراوانی در بازارها به وجود آورد. بازارها تقریباً به‌صورت کامل مطمئن بودند که در آخرین جلسه کمیته‌های پولی در سال ۲۰۲۳، افزایش نرخ بهره دیگری رقم نخواهد خورد و تمرکزشان روی مواضع مقامات و چشم‌اندازهای اقتصادی بود.

در این مرور، به بررسی مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسات، وضعیت اقتصادی هر یک از کشورها/نواحی و انتظارات بازارها از ادامه مسیر انقباضی در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم. به‌عنوان مثال، برگزاری جلسه FOMC و تعیین نرخ بهره تنها رویداد مهمی برای آمریکا در این هفته نبود.

در ادامه مشاهده می‌کنیم که داده‌های تورم مصرف‌کننده (CPI) منتشر شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که شرایط قیمتی همچنان در بخش‌های مختلف به ویژه در خدمات به جز مسکن، قوی و تاب‌آور مصرف‌کننده بوده است. همچنین، داده‌های فروش خرده‌فروشی نیز تأیید می‌کند که مصرف‌کنندگان در بخش‌هایی همچون رستوران‌ها، کالاهای ورزشی و سفارشات آنلاین فعالیت بیشتری داشته‌اند.
البته نمی‌توان نقش تعداد تعطیلات و اعیاد و نزدیک شدن به آغاز سال نوی میلادی را در رابطه با تقویت بخش خدمات نادیده گرفت. داده خرده‌فروشی روز ۱۴ دسامبر نیز تاییدکننده شرایط فوق‌الذکر بود و با انتشار آمار فرای پیش‌بینی‌ها، مشخص شد که کاهش قیمت‌ها در برخی از بخش‌ها (به ویژه انرژی و به طور مشخص بنزین) باعث شده تا مصرف‌کنندگان برای سایر اقلام هزینه کنند.

داده مهم دیگر، انتشار مدعیان بیکاری جدید بود که افت چشمگیر آن مورد توجه قرار گرفت؛ در رابطه با این شاخص پیشنهاد می‌شود به دلیل نوسانات هفتگی و ماهانه، روند فصلی آن مورد توجه قرار بگیرد. طبق تصویر زیر، تعداد مدعیان بیکار جدید به صورت فصلی هنوز در پایین‌ترین سطوح خود قرار دارد؛ امری که داده‌های بازار کار اخیر آمریکا نیز آن را تایید کرد.

بررسی جلسات FOMC

 

حالا به جلسه بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو می‌پردازیم که برای بازارها سورپرایز ویژه‌ای نداشت؛ تاکید بر کاهش تورم، نیروی کار پرقدرت، احتمال کاهش ۵۰ واحد پایه‌ای نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ و امید به رشد اقتصادی مثبت باعث شد تا بازارها با خوشحالی رشد کنند و شاخص دلار (DXY) با تغییرات قابل توجهی روبرو شود.
در آخرین روز هفته (۱۵ دسامبر)، شاخص دلار به دلیل برخی داده‌های اقتصادی مثبت (از جمله خرده‌فروشی و تولید صنعتی) و همچنین توجه قوی آقای ویلیامز از سوی FED، نسبت به خودش بازیابی کرد.
به همراه اصلاح DXY و رشد سایر ارزها، نرخ بهره واقعی (۵ ساله) هم به زیر سطح مهم ۲٪ رسید و همراه با رشد طلا، این دارایی امن توانست کندل هفتگی خود را به صورت مثبت پایان دهد.
انتظارات از کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، که پس از پایان جلسه در شب چهارشنبه افزایش یافته بود، در روز جمعه مجددا کاهش یافت و براساس نرخ تبادلات بین‌بانکی، بازارها منتظرند که نرخ بهره در پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۳.۹٪ برسد.

با کرپیتو پارسه میتوانید همیشه در جریان آخرین اخبار و رویدادهای ارزهای دیجیتال صنعت کریپتو قرار بگیرید.

بررسی جلسات FOMC

5/5
مطالب مرتبط

There are no comments yet